söndag 31 juli 2011

Söndag

Det här har varit en riktigt bra natt. Först sov myran 7 timmar, åt mat och sov i 4 timmar till
(i sin säng)
Men mamman är trött som en apa ändå. Jag tror det hänger efter sen i fredags, måste lägga
mig i tid i kväll.
Alltså, allting börjar bli precis som jag vill ha det. 2 månaders slit har gett resultat.
Jag har fått många kommentarer om att jag sover med henne, tröstar för snabbt och inte låter
henne skrika, ammar i tid och otid,  jag har daltat med henne i mångas ögon.
Men min filosofi är att barn behöver  närhet, trygghet och kärlek, och det kan man ge
hur mycket som helst. Och uppenbarligen så fungerar det, för nu är hon hur lugn, snäll och
trygg som helst. Och dessutom läste jag senast igår om forskning som stödjer allt jag tror på,
vilket var skönt. Sen vet jag att jag har gjort många fel också. Vi har ändrat rutiner fram och
tillbaka hur många gånger som helst för att hitta något som passar oss. Men det är väl så, med
första barnet gör man alla fel, det är den man tränar på. Och man måste lära sig själv, ingen annan
kan lära en att ta hand om ett barn.

Men jag tycker att det är så roligt nu! Jag njuter varje dag av det här livet!
Ju äldre myran bli, desto roligare bli det.
Nu har vi börjat läsa bok för henne på kvällen, och hon är jätte koncentrerad och tittar och lyssnar,
hur roligt som helst! Fick en bok från Handelsbanken som vi läser om och om igen, för det är den
ända hon har. Måste nog åka hem till pappa och leta på mina gamla böcker, vet att det ska finnas
en hel låda någonstans.

Nu ligger Anders (bakis), myran och Pajas och sover, men snart är det dags att vakna, för Amanda
& Henke kommer hit på lite söndags häng.
Just de, pajas rymde idag igen, 3e gången på bara några dagar. Det måste vara nån löptik i området,
för såhär har han aldrig någonsin gjort förut. Men han kommer ju åtminstonde hem igen. När han hade
varit borta i kanske 30 minuter så kom han och ställde sig vid grinden och skällde och ville in.
Han kanske kände på sig att morgon promenaden skulle dröja, så han tog saken i egna händer ;)
Men även fast jag vet att han kommer hem, så blir man ändå orolig, han är ju inte så stor, så risken
att han blir överkörd är ganska stor. Anders lär nog bättra på staketet tror jag.


Första boken! Den är super rolig tycker Miranda. 

1 kommentar:

  1. Bry dig inte om vad folk tycker & tänker! Du känner ditt barn bäst och vet vad som funkar, tycker din filosofi låter alldeles toppen bra! Jag är precis likadan själv! Elvis har alltid fått sova med oss i våran säng OM han velat, jag ammande både mycket och länge och jag har också fått å får fortfarande kommentarer om att jag dalatar för mycket med honom men jag håller helt med dig! Trygghet, närhet & kärlek är de viktigaste, de ska det inte finnas några som helst gränser eller regeler för. Kan också tala om att Elvis alltid varit otroligt lugn & trygg, han har aldrig krånglat med sömnen och är en oerhört trygg pojk! :) Så fortsätt med de du gör Frida, du gör ett toppen bra jobb å strunta i vad folk säger!! Soor Kram

    SvaraRadera