söndag 30 september 2012

Gravid v.27

V.27
Nu väger bebisen nästan 875 gram och är drygt 36 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen. 
Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 27 veckor. Vad drömmer de om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas. 

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen.

Det känns verkligen att Lillebror har växt sig större där inne i magen, På bilden här nedanför så ligger hela han på min vänstra sida, och jag kunde känna honom tydligt. Han har gjort så ofta den senaste veckan, lagt sig på ena sidan och pressat kroppen utåt, det kan kännas ganska obehagligt, helst om jag får en sammandragning samtidigt. 
Han är fortfarande lika lugn och stillsam i magen som Miranda var, och det får gärna hålla i sig ;) 
Andfådd har jag varit sen vecka 12, och kramp i benen får jag på nätterna/mornarna sen någon vecka tillbaka, men de där andra otrevliga åkommorna som åderbråck och hemorrojder har jag tack och lov klarat mig undan, det slapp jag även med Miranda så det hoppas jag håller sig borta nu också. 
Har ganska ont till och från av foglossningen, men inte så illa att jag inte står ut. Men det börjar bli lite bökigt med både det ena och det andra nu, men det är dumt att klaga, för jag mår bra! Liiiite mindre trött bara vore ett pluss ;)

Cravings: Glass! Har blivit helt besatt av glass. Skulle utan problem kunna trycka ett paket om dagen, men jag behärskar mig. Men ett par dagar i veckan blir det nog en liten tallrik glass ändå ;)


1 kommentar: