tisdag 11 oktober 2011

FRÅGA!

Jag är så ledsen, det har hänt något med mina ben, har så ont.
Det började när jag var gravid, ganska tidigt i graviditeten. Varje gång jag satte mig på huk, och främst när jag skulle resa mig upp så gjorde det fruktansvärt ont i smalbenen/vaderna. Men efter att jag fick Miranda så gick det över, men nu är det tillbaks igen, och nu är det tio resor värre. Det har kommit tillbaks lite smygande, men efter Crossfit passet förra veckan så eskalerade det. Och nu har smärtan förflyttat sig upp till knät och knävecket och strålar ner på framsidan och utsidan av smalbenet.  Igår kväll när jag skulle lägga mig i sängen med Miranda så gjorde det så ont att benen vek sig så jag ramlade ihop med Miranda rakt ner i sängen (tack o lov att det var där, där det är mjukt) Idag har jag extremt ont. Jag har gått väldigt mycket och ansträngt benen, och pricken över i:et var Fight it passet nu på kvällen som gick helt åt skogen. Det var SÅ himla roligt och jag ville bara ösa på, men det gick inte. Känns så jävla skit tråkigt! Nu kan jag inte ens resa mig från sittande för att det gör så ont.

Är det NÅGON som kan sånt här? som kan ha en aning om VAD det kan vara och VAD det beror på? och HUR man åtgärdar? Jag ids inte ringa vårdcentralen, där kommer man bara få en alvedon och bli hemskickad. SNÄLLA någon hjälp mig!

7 kommentarer:

  1. Det fösta som jag kommer att tänka på är benhinneinflamation. Benhinnorna kan bli inflamerade/irriterade vid överansträngning eller löpning på hårt underlag.

    Läs här och se ifall det känns igen!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Benhinneinflammation

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kom att tänka på nervinklämmning eller benhinneinflammation. Nerver kan klämmas åt tex när man böjer i en led eller att muskler ligger och klämmer åt och gör det trångt för nerven. Jag fick ischias under graviditeten och det kan fortfarande komma tillbaka ibland (beror på att musklerna i rumpan klämmer åt kring nerven. Jag fick stretch övningar av mina sjukgymnast kollergor på jobbet. Kanske det skulle vara något för dig? Väldigt viktigt att stretcha även om man "bara" är ute och går.
    Mitt råd är att vända dig till en sjukgymnast, är det något de tycker en läkare ska titta på så kan de remittera vidare. Sjukgymnasterna kan väldigt mycket, ofta mer än läkarna i de här fallen.

    SvaraRadera
  3. Det är förmodligen Ischas, jag lider själv av det från och till, det strålar oftast från rumpan och ned i ena benet, och av det så kan man ha svårt att sitta, eller ta sig upp från liggandes till ståendes. Ett tips är att ta kontakt med en sjukgymnast. /Sandra

    SvaraRadera
  4. oj, såg att lindajohanna hade skrivit om samma sak - sorry :)

    SvaraRadera
  5. MEN visste inte att du hade SÅ ont, fatta aldrig att det var så allvarligt. Trodde du hade ont av träningsvärk typ el överansträgning. Du kämpade ju på så sjukt bra! Men du måste verkligen kolla detta så du får hjälp om hur du ska göra. Massa styrkekramar till min fighter <3
    Puss

    SvaraRadera
  6. Nu när jag läser här + att du inte hade ont när jag kände på dig idag så tror jag inte på benhinneinflammation. Däremot kan det vara en nervinklämmning. Men du, jag försöker titta på det imorgon. Och går inte det (om våra barn intar sina terroristroller) så får vi till att ses snart igen. Kram Anna

    SvaraRadera