måndag 5 december 2011

Mat fråga!

I lördags morse ammade jag för sista gången, kände att det var dags att avveckla.
Nu på slutet så var det inte längre för Mirandas skull, utan för att jag var så bekväm och tyckte att det var så smidigt att slippa stiga upp direkt, så enkelt att bara ligga kvar och somna om direkt. Men nu har jag yttepytte lite mjölk kvar och hon äter välling och vanlig mat och då känns det som att amningen är lite överflödig, det är liksom inte något hon livnär sig på längre, och jag kan ju inte hålla på att amma på morgonen hur länge som helst, så då satte jag punkt. Känns lite vemodigt när jag tänker på det, någon slags saknad, även fast jag längtat efter den här dagen länge.
Men nu har jag ett problem som jag tänkte be er om hjälp med. Dom rekommenderar ju att barnen bara ska äta gröt/välling 3 gånger om dagen, men Miranda äter det 4 gånger, jag vet inte om det egentligen spelar någon roll, men ibland låser man sig i det man gör, och jag tänkte att någon där ute kanske har ett tips på hur jag kan tänka om.

Så här ser Myrans mat- schema ut idag:

06.00-07.00 330 ml Välling
09.00- 09.30 Gröt
11.30-12.00 Lunch (riktig mat)
14.30-15.00 Gröt
16.30-17.00 Mellanmål
18.30-19.00 330 ml Välling

Det målet som jag funderar över är middagen, när hon äter gröt, jag vet liksom inte vad hon skulle äta i stället?! för som jag har förstått det så ska dom väl inte äta "riktig mat" 2 gånger om dagen fören dom är 8 månader?

Hoppas det är någon som har något tips! :)

3 kommentarer:

  1. Jag har gett både Liam och Lennon riktig mat både lunch och middag innan dom va 8 månader. från 6-7 månader ca. dom mår iaf toppen ;) och på bvc ha dom tyckt att det ha vare jätte bra att göra så. Du kan ju isf byta plats på gröt målet och mellanmålet. så de inte blir så tätt på de riktiga matmålen.
    Hon ser ju ut att tycka om mat iaf :) Rund å goo ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har också gett Hugo både middag och lunch sedan en längre tid tillbaka. Vi slutade ju med både ersättning och amning ganska tidigt. Jag har aldrig hört något om att man inte ska ge riktig mat 2 ggr/dag förrän 8 mån. Men undra om inte det kan bero på att rekommendationen är att helamma tills bebisen är 6 månader och sen efter det har man ju en inkörstid med mat, och då är de nog inte redo för 2 mål mat om dagen förrän de är 8 månader? Så jag tror att det är väldigt individuellt, BVC har då aldrig sagt något annat till oss.

    Jag skulle, om jag vore du, lägga mellanmålet där du nu har eftermiddagsgröten och byta ut mellanmålet till middag.

    Att de inte ska äta gröt/välling mer än 3 ggr/dag handlar väl om att de ska få i sig allt vad de behöver i näringsväg. Och äter de för mycket gröt eller välling så äter de sig mätta på det istället för riktig mat. Men samma där, det måste ju vara individuellt hur mkt barnen äter/behöver? Tids nog kanske hon behöver vällingen mellan 6-7 utan sover vidare så hon bara behöver gröt till frukost?

    Ja, nu blev det en hel roman det här ;)

    SvaraRadera
  3. byt ut fm gröten till babysmörgås med mjukost eller leverpastej och fruktpure eller banan. de vet jag att jag gav mina. kram Sofia

    SvaraRadera