onsdag 11 januari 2012

BVC

Gick bra på BVC idag. Nu väger Myran 9200g och är 70cm lång. Nån som växer!
BVC sköterskan sa med ett litet snett leende att "Ja, utifrån hennes kurva så behöver hon nog ingen fullkornsvälling", när jag frågade om man skulle börja med det. Och i en annan mening så sa hon att
barn blir överviktiga om dom äter för mycket välling. Försöker hon antyda nått kanske? ;)
Anders blir också orolig ibland och tror att hon kommer bli tjock.
Men jag är inte det minsta orolig över den biten. Miranda äter ingenting som är ohälsosamt, hon äter
hemmagjord mat, kött, fisk, fågel, frukt, grönsaker, dricker bara vatten och socker kommer hon inte
att få äta överhuvudtaget, på väldigt länge. Det finns liksom inget som går att plocka bort i hennes kost.
Vist, man skulle kunna minska ner på matportionerna och vällingen, men ska hon gå hungrig? Det är
ju samma som att ens bebis skulle börja banta, och där går väl i alla fall gränsen.
Miranda är rund och go och mår hur bra som helst. Babyhullet springer hon av sig sen.
Jag är bara glad att hon tycker om mat och vill äta.
Jag gillar inte att vikt hetsen ska börja redan innan barnen ens har börjat gå, det är ju inte klokt. På BVC vill
dom inte ens att man ska ha riktigt smör i maten, olja ska det vara, annars bli barnen tjocka.
Jisses. Om man tror att fetma föds ur en tesked riktigt smör, då är man ute och cyklar kan jag känna.
Jag har till och med hört om mammor som har fått höra rätt ut på BVC att deras 6 månaders bebisar är
överviktiga. Kan man ens vara överviktig när man är så liten?
Givetvis så förstår jag att man måste lägga grunden tidigt, eftersom fetman är ett sådant stort problem i dagens samhälle, men ändå, det måste väl ändå finnas någon form av sunt förnuft.

Nu kom Anders hem från sin träning och det är dags att säga godnatt!
I morgon ska jag (och myran om hon inte snorar, hon var mycket bättre idag, så jag hoppas hon är ännu bättre i morgon) hem till Amanda, äntligen! Har varit ett himla schå att få till en dejt, vi skulle ju setts i torsdags, men då hamnade vi ju på barn. Malin och hennes lilla Majken kommer också dit! Vi tre jobbade tillsammans för flera år sen, och jag tror nästan inte att jag sett Malin sen dess, så det ska bli roligt!

Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Men man blir helt matt. Riktigt smör är ju bättre. Och jag tycker också det är bättre att dom har lite att ta av om dom skulle bli sjuka, räcker med en magsjuka eller nått som gör att de inte vill äta ett tag. Men tur att du fattar bättre än att ta åt dig av Bvc!
    JAG tycker personligen att Bvc kan börja kolla upp sånt när barnen börjat äta "riktig" mat, som vuxna, då det finns de som ger sina barn pizza/kebab/godis/chips och läsk mer än jämt...och om de ser att barnen blir tjocka/mår dåligt. Men nu? Som du skriver, dom får ju inget som inte är bra för dom, och så fort hon börjar gå/springa så kommer dom där goa knubbiga låren och armarna inte vara fullt så knubbiga mer <3
    "Bli tjock av välling" Det är nog om barn i tid och otid dricker välling, som mellanmål och nattetid..men det gör inte myran, utan som frukost och kvällsmat, precis som man ska. Jag älskar ditt sunda förnuft! Puss C

    SvaraRadera
  2. bara att va glad att hon växer så bra :)barn ska ha lite hull i den där åldern. rasar av allt överflöd när de börjas att gå!
    bra val att laga all mat till henne själv å hoppa över barn mats burkarna!

    SvaraRadera