onsdag 6 februari 2013

Lite upp, mycket ner.

Igår var jag nere på botten och vände, men jag tog mig upp mig igen. Jag hade den där kvällsflaskan i sikte- bara jag klarar mig fram till 22 så behöver jag inte amma på flera timmar sen. Det är som en riktigt dålig mardröm det här. Ringde flera samtal igår, men blev bara runt skickad. Tillslut fick jag tag på amningsrådgivningen på BB i Falun, men det enda rådet jag fick var maxdos alvedon och maxdos ipren. Det verkar ju högst onormalt att man ska få lov att gå på smärstillande för att kunna amma, hur länge då? Alla låter så likgiltiga, ingen vet något. Jag blir alldeles chockad. Inte konstigt att ammande kvinnor minskar, om sjukvården inte hjälper dom som har problem. Det absolut sista jag vill, är att sluta amma, men den här smärtan driver mig till det. Man kan inte leva på det här viset som jag gör just nu, hela familjen blir drabbad av det här. Men nu är BVC mitt sista hopp. Ska dit klockan 11. Önskar mig själv lycka till.

6 kommentarer:

  1. Varför använder du inte ambingsnappen tills det läker ordentligt? Såren uppstår ju oftast pga att bebisen har fel tag om bröstet. Jag fick jättebra hjälp med att hitta tekniken på bb. Hade aldrig nått sår

    SvaraRadera
  2. Och helammade i 8 månader..

    SvaraRadera
  3. Maja tog rätt grepp men hon sög så hårt att det blev sår ändå :/ jag ammade med amninsnapp i en vecka sen hade såren läkt. Veckan efter fick jag svamp som varade en vecka och så höll det på. Tror att första tre/fyra veckorna bara bestod av smärta, sen tycker jag det tog 6-7 veckor innan amningen fungerade utan krångel. Hoppas du slipper smärtan snart, det är inte kul att gråta sig igenom varje måltid! Kramar

    SvaraRadera
  4. Fyy det låter kämpigt! Har du varit i kontakt med Amningshjälpen? Kan rekommendera dem annars, dit kan man både skriva, ringa eller sms:a. Du kan gå in på deras hemsida å läsa: www.amningshjälpen.se. Har ingen personlig erfarenhet av amningspromblem men vet många som fått bra hjälp av just amningshjälpen! Hoppas att det vänder snart!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hejhej!
    Låter inge roligt alls med sår och massa smärta, så ska det inte vara..Hoppas BVC har hjälpt till idag :) Annars kommer här några tips..
    Hur ser bröstvårtan ut när han sugit? Den bör se "vanlig" ut fast utdragen förstås.. Att låta bröstet vila någon måltid är kanske inte dum idé, men då kan du behöva mjölka ur om du blir "fylld"..

    Lufta brösten ofta och håll saker som kommer i kontakt med bröstet rent.. Har lillprinsen svamp i munnen? Då kan både du och han behöva behandlas samtidigt. Det kan BVC hjälpa till med..

    Det finns mycket man kan göra som är svårt att skriva här, men amningshjälpens hemsida är något vi rekommenderade när jag jobbade på BB.

    Hoppas det löser sig! Tveka inte på att höra av dig om jag kan svara på nånting!

    Många styrkekramar
    Kom ihåg: det du mår bra av mår A bra av!

    SvaraRadera
  6. Min tösabit hade fel tag i början och jaghade stora sår på båda sidorna. De förklarade för mig att när bebisen släpper greppet ska bröstvårtan vara rund. Blir den spetsig/längre på ena sidan ligger bebisen för långt åt det hållet( oj, det här var svårare att förklara utan bild mot vad jag trodde när jag började förklaringen) Efter ca en vecka, av ständig iaktagelse av mina bröstvårtor direkt efter amning, fick vi ordning på det. Hoppas att du får ordning på amningen, finns inget värre än att läsa om de som vill men inte får det att funka.
    Styrkekramar

    SvaraRadera