onsdag 21 november 2012

Vad tycker ni?

Fortfarande lika trött, om inte ännu mer. Ögonen svider och huvudet värker. Hade det inte varit för att det är Greys i kväll så hade jag redan somnat, men jag måste se det! Men sen är det bums i säng. Dagen har i alla fall varit bra. Hade några trevliga timmar hemma hos Lovisa i deras fina hem!
Dagens tråkiga är att min lilla morfar ligger på hjärt i Falun med förstorad hjärtmuskel och vatten i lungorna. Hjärtat hade tydligen kapacitet som en hundraåring och han är ganska illa däran. Morfar är hälsan själv, han har ätit så hälsosamt och motionerat så ihärdigt under hela sitt 82 åriga liv att man får huvudvärk. Tyvärr så är det också av den anledningen han nu är sjuk. Han har nog trott att han är odödlig. Han har aldrig förstått vitsen med sjukhus, han har resonerat som så att bara man tar hand om sig så behöver man ingen doktor och mediciner. Så därför har han ignorerat sitt höga blodtryck som han säkert haft sedan mormor dog, vilket var -06 och därför har han den sjukdomsbild han har idag. Det är så tråkigt. Men nu får han furix intravenöst så förmodligen blir han piggare när vätska börjar försvinna. Men det är ju ingen god prognos på det där hjärtat. Max 2 år brukar det orka. Det värsta är att morfar inte vet om det själv. han vet att han är sjuk, men inte hur prognosen ser ut. Man har alltså pratat över huvudet på en fullt vital vuxen människa. Jag höll på att bli tokig när jag fick höra det. Hur kan man undanhålla en sådan sak? har inte alla människor rätt att ta del av sitt eget liv? jag tror nog att morfar är vuxen nog att ta emot en sådant besked. Varken mamma eller hennes syster tycker att han ska få veta "då kanske han ger upp helt" Ja, kanske det. Jätte jobbigt och tråkigt för OSS, men det är inte våran sak att bestämma. Är jag ensam om att tycka så här? skulle du vilja veta om det handlade om dig? eller dör du hellre knall och fall utan att få en chans att avsluta ditt liv på det viset du själv vill?


4 kommentarer:

  1. Han har rätt att veta, det är min åsikt. Och han har rätt att få veta det FÖRST av alla. Det är min åsikt! Många tankar till er alla <3 Hälsa mamma & moster från mig. Puss Caya

    SvaraRadera
  2. Blev lite fel där, men du fattar! STOR kram vännen.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att han har rätt att veta, och som C skrev borde han ha fått veta först av alla. Det är så trist att vi behandlar äldre som om de vore barn, bara för att de råkar vara just äldre.
    Din morfar påminner mycket om min morfar - hlsan själv och atletisk ut i fingertopparna, men som vägrat sjukhus och doktorer.
    Hoppas verkligen att din morfar få må bra ända in i det sista! Kram till dig

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig. Tycker också såklart han har all rätt i att få veta det. Det handlar ju om hans egna kropp. Och att äldre behandlas som barn håller jag också med om.
    Hoppas det kommer till en vändning så han får veta vad som sker.
    Håller tummarna på att han blir bättre snabbare än snabbt!!
    Du verkar verkligen ha en riktig stålfarfar!
    Kram!

    SvaraRadera